Home » » Syed Mokhtar Kaya Pun Susah...

Syed Mokhtar Kaya Pun Susah...

Written By Unknown on 23/04/2014 | 2:05 pm


Ketamakan Cina dalam mengaut kekayaan Tanah Melayu sudah sampai ke peringkat yang melampau. Apabila majalah perniagaan utama, Malaysian Business melaporkan senarai 10 orang terkaya di Malaysia yang didahului Robert Kuok dengan kekayaan RM54.48 bilion diikuti Ananda (RM33.19 bilion). Manakala Syed Mokhtar pula hanya berada pada kedudukan keenam dengan kekayaan berjumlah RM11.07 bilion, jatuh satu anak tangga berbanding kedudukan kelima sebelum ini. Namun ianya mengundang perasaan marah yang meluap-luap kepada Cina di dalam pakatan pembangkang.

Ini seolah-olah menjadi penanda aras bahawa orang Melayu masih “bernyawa” dalam segi ekonomi negara. Sikap ingin mendominasikan ekonomi negara dan juga kuasa politik telah menguasai DAP. Dengan itu mereka mengambil langkah memprovokasikan persepsi “dengki” terhadap kekayaan Syed Mokhtar yang merupakan satu-satunya bangsa Melayu yang tersenarai dalam “Top Ten” orang terkaya di Malaysia.


Hakikatnya lapan dari 10 orang terkaya di Malaysia merupakan bangsa Cina. Mengapa mereka tidak mempertikaikan kekayaan bangsa Cina yang mendominasikan ekonomi negara. Dalam ceramah politik pembangkang terutama DAP, mereka sering mengatakan kerajaan BN sebagai berat sebelah dalam memberi projek-projek besar kerajaan.

Namun fakta dan hakikat sebenarnya yang sengaja disembunyikan adalah jumlah orang Cina yang kaya hasilnya daripada kontrak projek kerajaan. Mengapa orang paling kaya di Malaysia, Robert Kuok, T Ananda Krishnan, Tan Sri The Hong Piow, Tan Sri Lee Shin Cheng, Tan Sri Lim Kok Thay, Puan Sri Lee Kim Hua dan lain-lain tidak pernah disebut dan dipertikai hasil atau punca kekayaannya?

DAP cuma mempertikaikan nama-nama orang Melayu Bumiputera dengan pelbagai tuduhan serta fitnah dari pelbagai sudut. Dalam keadaan kita menyambut baik dasar kerajaan mengadakan program pemantapan ekonomi bumiputera namun DAP menggandakan lagi usaha mengekang perkembangan ekonomi bumiputera.

Video ada d SINI
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AZMY KELANA JAYA - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger