Home » » Unit Amal Pas Jaga Kebajikan Peserta Demostrasi Bukan Pertubuhan Haram

Unit Amal Pas Jaga Kebajikan Peserta Demostrasi Bukan Pertubuhan Haram

Written By Unknown on 02/09/2014 | 9:09 am


Aakj : unit Amal Pas dilatih sejak diusia sekolah rendah, klik d SINI


Ketua Pemuda PAS Suhaizan Kayat menggesa Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memohon maaf kerana melabelkan Unit Amal PAS sebagai jabatan keselamatan tidak berdaftar.

Menurut Suhaizan (gambar), Unit Amal PAS adalah badan kebajikan di bawah Pemuda PAS yang menguruskan kebajikan dan bantuan kemanusiaan termasuk banjir dan kebakaran.

"Kalau buat demonstrasi, itu maknanya adalah sesuatu yang dibenarkan dalam Perlembagaan, jadi kita jaga kebajikan orang yang nak buat demonstrasi.

"Begitu juga semasa ceramah PAS, apabila kita menjaga kawalan keselamatan dan lalu lintas," kata Suhaizan kepada The Malaysian Insider.‎

Katanya, Zahid perlu meminta maaf secara terbuka atas kenyataannya terhadap Jabatan Amal yang beroperasi sejak 20 tahun lalu.

"Saya tak nampak kenapa kerajaan mahu ambil tindakan. Selama tempoh Jabatan Amal bertugas lebih 20 tahun dan adakalanya bekerjasama dengan pihak polis dan agensi kerajaan, tiba-tiba hari ini mahu dipersalahkan," katanya.

Ekoran penahanan beramai-ramai anggota Pasukan Peronda Sukarela (PPS) Pulau Pinang semalam, Zahid hari ini memberi amaran akan mengambil tindakan serupa ke atas Unit Amal PAS.

Beliau berkata polis hanya menunggu masa sebelum bertindak terhadap Unit Amal PAS.

"Tindakan yang sama juga akan diambil pihak polis. Saya sangat yakin mereka akan diambil tindakan," kata Zahid.

Suhaizan berkata pihaknya tidak akan teragak-agak membawa perkara ini ke mahkamah sekiranya Zahid dan polis masih mahu meneruskan niat menahan Unit Amal.

"Kita jumpa di mahkamah," katanya.

Seramai 154 anggota PPS ditahan pagi semalam selepas menyertai perarakan hari kemerdekaan peringkat negeri di Padang Kota Lama, Pulau Pinang.

Exco Pulau Pinang Phee Boon Poh turut ditahan polis pada sebelah petang kerana pernah mengaku bertanggungjawab sepenuhnya ke atas PPS.
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AZMY KELANA JAYA - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger