Home » , » Terkini : Khalid Samad Cabar Pemuda Yang Ludah Beliau !!

Terkini : Khalid Samad Cabar Pemuda Yang Ludah Beliau !!

Written By Unknown on 27/08/2014 | 6:31 pm

Photo: Haha


Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad hari ini mencabar sekumpulan pemuda yang meludah dan menghina beliau semalam tampil ke hadapan dan mengakui perbuatan mereka.

"Kumpulan belia, yang mendakwa mereka mahu menyelamatkan dan melindungi institusi raja-raja Melayu, tidak sedar siapa yang mereka ludah."

"Berjalan di sebelah saya ketika itu adalah Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad, yang merupakan ahli keluarga diraja Terengganu."

"Air ludah mereka terkena bahu Raja Kamarul, jadi bagaimana belia-belia ini mahu berkata untuk mempertahankan institusi raja-raja Melayu?" Khalid bertanya.

Ahli politik PAS berusia 57 tahun itu berkata, kejadian itu berlaku semalam di Kompleks Mahkamah Jalan Duta di mana beliau didakwa di bawah Akta Hasutan.

Khalid mengaku tidak bersalah atas tuduhan menghasut berikutan kenyataannya kepada Sultan Selangor dan Majlis Agama Islam Selangor (Mais).

Raja Kamarul Bahrin membayar ikat jamin untuk Khalid sebelum mereka meninggalkan kompleks mahkamah di mana isteri beliau dan pemimpin PAS yang lain termasuk Pengarah Pilihan Raya PAS Dr Hatta Ramli menunggu.

"Semasa kami berjalan ke arah kereta saya, kumpulan ini daripada 12 hingga 15 remaja muncul dan bertanya kepada saya sama ada saya adalah Ahli Parlimen Shah Alam."

Selepas menjawab, salah seorang anak muda itu meludah Khalid sebelum melompat ke belakang, kata Khalid pada sidang akhbar di pusat perkhidmatannya di Shah Alam hari ini.

"Para belia mendakwa mereka mempertahankan institusi raja-raja Melayu," kata Khalid.

Khalid berkata beliau membuat laporan polis dan imej belia berkenaan disebarkan di Facebook sambil berkata, sebahagian daripada mereka sudah dikenal pasti.

"Raja Kamarul Bahrin sangat tersinggung dengan tindakan belia Melayu, bertanya saya kenapa mereka berkelakuan sedemikian yang disifatkan sebagai tidak bertamadun."

Khalid melabelkan kumpulan belia ini sebagai “pendekar ludah” atau “pahlawan meludah” di mana pada zaman dahulu, orang-orang seperti tidak wujud.

"Tidak hairanlah 'pahlawan meludah' kini hanya muncul semasa zaman Umno, Perkasa dan Ikatan Muslimin Malaysia (Isma)?"

"Tindakan belia ini tidak mempertahankan institusi raja-raja Melayu, mereka mencemarkan imej raja-raja Melayu," kata Khalid.

Beliau mencabar semua belia terlibat tampil ke hadapan dan mengakui tindakan mereka, daripada membuang masa dan tenaga polis untuk mengejar mereka.

"Jika mereka berasa tindakan meludah dan melemparkan dugaan itu wajar dan dibenarkan, maka tampil ke hadapan."

"Atau adakah mereka semua pengecut yang akan bersembunyi di dalam bayang-bayang sendiri?" Khalid berkata.

Pada hari Selasa, Hakim Mahkamah Sesyen Aswarnida Affandi menetapkan jaminan untuk Khalid sebanyak RM4,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 22 September untuk sebutan kes.

Pertuduhan mengikut Seksyen 4 (1) (b) Akta Hasutan membawa hukuman denda maksimum RM 5,000 atau penjara maksimum tiga tahun, atau kedua-duanya.

Oleh itu, risiko hilang kelayakan Khalid sebagai ahli Parlimen jika didapati bersalah dan didenda lebih daripada RM 2,000 atau penjara lebih setahun.

Khalid pada 26 Jun menggesa Enakmen Undang-Undang Islam di Pentadbiran (Enakmen No 3, 1952) dan Enakmen Pentadbiran Agama Islam 2003 dikaji semula.

Beliau membuat cadangan selepas Mais gagal mematuhi keputusan Peguam Negara agr menyerahkan kembali Bible berbahasa Melayu dan Iban oleh Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) kepada Persatuan Bible Malaysia.

Pada 15 Julai, Sultan Sharafuddin Idris Shah berkata Khalid biadap kerana mempersoalkan kedudukannya sebagai ketua agama Islam di negeri ini.

"Ahli Parlimen Shah Alam tidak sepatutnya mempersoalkan kuasa eksekutif Mais dan mencadangkan agar kerajaan Pakatan Rakyat memansuhkan kuasa eksekutif."

"Saya sedih dan kecewa dengan kenyataan yang tidak bertanggungjawab ini," kata Sultan.

Khalid berkata beliau akan meminta maaf kepada sultan jika kenyataannya itu difahami oleh sultan sebagai mencabar kuasanya.

Tetapi, beliau berpegang kepada pandangan beliau bahawa kerajaan Selangor harus mengkaji semula kuasa eksekutif Mais, sambil menambah bahawa ia bukan niatnya untuk mencabar kuasa Sultan, tetapi untuk melindungi institusi diraja daripada mana-mana kritikan apabila Mais keliru di dalam tugasnya.


Aakj : aduhhh kalau nak ludah biar atas muka tu..tuuiHHH !! wehHH tak payah dok jual nama Raja Baharin laa..aakj mudah je..mana-mana kerabat Sultan yang masuk politik maka dia bukan setaraf dengan aliran darah Istana lagi..Ampun Tuanku !!
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AZMY KELANA JAYA - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger