Home » » Gadis Remaja Mati Terbakar Kerana Tidur Sambil Charge Handphone

Gadis Remaja Mati Terbakar Kerana Tidur Sambil Charge Handphone

Written By Unknown on 21/08/2014 | 12:17 am


Seorang remaja perempuan yang berusia 18 tahun di Xinjiang ditemui meninggal dalam keadaan penuh luka terbakar di leher, tangan dan kakinya. Kejadian ini dipercayai kerana gadis itu sedang charge teleponnya di tempat tidur, lalu terlelap.

Telepon yang digunakan adalah iPhone4S dan sampai ketika ini masih disiasat apakah dia menggunakan charger asli atau charger jenis lainnya. Menurut pakar forensik dilansir dari Shanghaiist, selain luka terbakar calar dan lebam, kemungkinan hal ini juga menyebabkan kejutan elektrik yang menyebabkan gadis itu meninggal.

Meletakkan telepon dekat katil yang ada juga yang menyambung teleponnya dengan charger sambil menelepon sangat bahaya. Telepon kita mudah panas ketika dicharge dan sangat disarankan untuk mematikan mematikan telepon itu dahulu.

Telepon juga sebaiknya tak diletakkan dekat dengan bantal atau tempat kita tidur. Resikonya memang tak kita sedari, namun boleh kita rasakan dalam jangka waktu tertentu. Misalnya jadi mudah pusing, insomnia, bahkan meningkatkan resiko kanser dan kemandulan. Radiasi telepon dan gadget lainnya sebenarnya boleh menyebabkan penurunan kualiti sel tubuh kita.

Meski gadget belakangan menjadi barang yang susah dilepaskan dari kehidupan manusia, pastikan tetap bijak menggunakannya sehingga tetap selamat dan selesa bagi kesihatan anda. Be smart, be safe and stay healthy.

sumber:Vemale.com


foto hiasan
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AZMY KELANA JAYA - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger