Home » » #MH370 : Kawasan Pencarian Sudah 80%..Masih Belum Ada Tanda Penemuan..Allahhuakbar...

#MH370 : Kawasan Pencarian Sudah 80%..Masih Belum Ada Tanda Penemuan..Allahhuakbar...

Written By Unknown on 23/04/2014 | 3:10 pm

MH370: Bluefin-21 Dah Cari 80 Peratus...Masih Tiada Apa-Apa!

PERTH (Bernama) — Kenderaan dalam Air (AUV) Bluefin-21 sehingga Rabu sudah menyelesaikan pencarian di kira-kira 80 peratus kawasan dalam air yang difokuskan bagi mengesan pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang, menurut Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC).

Agensi yang menyelia operasi mencari itu berkata Bluefin-21 sehingga kini telah menyelesaikan misi ke-10 dan belum menemui sebarang petunjuk berkaitan. Ia memulakan tugas sulungnya pada 14 April.

Bagaimanapun, agensi itu tidak menunjukkan sama ada kenderaan tanpa pengendali itu akan digunakan untuk misi ke-11 sebaik ia timbul di permukaan air daripada misi yang sedang dijalankan kini.

Kawasan pencarian dalam air yang difokuskan berupa satu bulatan dengan radius 10 kilometer di sekeliling tempat isyarat kedua dikesan alat pengesan pinger (TPL), menurut kenyataan itu pada Rabu.

Bluefin-21, dihantar dengan harapan untuk menemukan sebarang serpihan pesawat yang hilang di dasar laut, selepas tiada lagi isyarat dikesan TPL, sejak 8 April.

AUV ini menggunakan alat akustik untuk menghasilkan peta tiga dimensi dasar laut dan mengambil masa sekurang-kurangnya 24 jam untuk menyelesaikan setiap misinya, termasuk empat jam bagi memuat turun data yang dikumpul.

Agensi berkenaan juga memaklumkan ramalan cuaca pada Rabu menunjukkan berlaku hujan lebat, awan rendah merata tempat dengan angin timur tenggara dan laut mungkin bergelora sehingga 2.5 meter.

Agensi itu menegaskan keadaan cuaca itu juga mungkin akan menjejaskan misi pencarian pada Rabu.

Bagaimanapun, buat ketika ini menurut agensi itu mencari secara visual yang dirancang pada Rabu akan diteruskan membabitkan sehingga sepuluh pesawat tentera dan 12 kapal meliputi kawasan seluas kira-kira 37,948 kilometer persegi berpusat kira-kira 855 kilometer barat laut Perth.

Penerbangan MH370 bersama 239 orang hilang daripada pengesanan radar ketika terbang di ruang udara Laut China Selatan pada 8 Mac setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada 12.41 tengah malam.

Ia sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari sama.

Gerakan mencari melibatkan pelbagai negara dilancarkan untuk mengesan pesawat Boeing 777-200 itu, mula-mula di Laut China Selatan dan kemudian di selatan Lautan Hindi apabila ia dikatakan melencong daripada laluan asalnya.

Selepas analisis terhadap data satelit menunjukkan kedudukan terakhir pesat itu adalah di Lautan Hindi, di barat Perth, Australia, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pada 24 Mac bahawa Penerbangan MH370 “berakhir di selatan Lautan Hindi”.
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AZMY KELANA JAYA - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger