Home » » Ladang Seks & Tikus Di Pulau Pinang

Ladang Seks & Tikus Di Pulau Pinang

Written By Unknown on 12/04/2014 | 7:46 pm

SEGERA: Najis Tikus Bertaburan, 14 Premis Makanan Di P.Pinang Diarah Tutup!

Sebelum ni kecoh pembongkaran 200 pusat maksiat d Pulau Pinang, klik d SINI

GEORGE TOWN – Najis tikus bertaburan, peralatan dapur berkarat dan makanan dibasuh di atas lantai adalah antara punca 14 premis makanan di Pulau Pinang diarah tutup mulai semalam.

Timbalan Pengarah Kesihatan Negeri (Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan) Ku Nafishah Ku Ariffin berkata dalam operasi itu, empat premis masing-masing di Barat Daya dan Seberang Perai Tengah diarah tutup manakala di Timur Laut serta Seberang Perai Utara masing-masing tiga premis.

“Kesemua premis terlibat dikesan pertama kali melakukan kesalahan itu dan pemiliknya diberi tempoh 14 hari untuk melakukan kerja pembersihan mengikut Seksyen 11 Akta Makanan 1983 sebelum diperiksa sekali lagi,” katanya kepada pemberita di sini Jumaat.

Beliau berkata operasi bersepadu yang turut melibatkan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan Bahagian Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, turut mengeluarkan 20 notis saman mengikut Sekyen 32B Akta Makanan 2009 atas pelbagai kesalahan melibatkan amalan kebersihan.

Ku Nafishah berkata PBT mengeluarkan 46 kompaun berjumlah RM4,400 kerana kesalahan tidak menyediakan perangkap minyak pada saluran buangan di dapur dan pengurusan sisa tidak sempurna.

Beliau berkata kesedaran pengusaha makanan di negeri ini semakin baik hasil pemeriksaan kerap dan hanya kira-kira 30 peratus pengendali makanan belum mendapatkan suntikan tifoid berbanding lebih 90 peratus dalam operasi-operasi terdahulu.

Ku Nafishah berkata orang ramai boleh menghubungi talian 04-2017277 atau 04-2017278 jika mempunyai aduan berkenaan premis makanan kotor atau produk makanan rosak di negeri ini.



– BERNAMA
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AZMY KELANA JAYA - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger