Home » » Terkini; Blogger Seks Yang Hina Islam Di Malaysia Kini Lari Minta Perlindungan Di Amerika

Terkini; Blogger Seks Yang Hina Islam Di Malaysia Kini Lari Minta Perlindungan Di Amerika

Written By Unknown on 25/09/2014 | 12:27 am

alvin tan

Blogger seks Alvin Tan seperti dilaporkan Channel News Asia memohon status suaka di Amerika Syarikat .

Tan, 26, yang mengaku dirinya di California, Amerika Syarikat muncul kembali di Facebook baru-baru ini dengan profil gambar bogel, dengan kawasan sulit yang disekat oleh kartun berbentuk hati.

"Saya sibuk memulakan kehidupan baru di sini (di Amerika Syarikat), selain daripada menunggu pendengaran suaka akhir saya. Saya di sini untuk mendapatkan perlindungan politik daripada penindasan zalim Umno - semudah itu, "katanya kepada Channel News Asia dalam satu temu bual di Facebook.

Tan, 26, dan rakan blogger beliau Lee, 25, mengaku tidak bersalah pada tahun lepas kepada tiga tuduhan di bawah Akta Penapisan Filem, Akta Hasutan dan Kanun Keseksaan.

Kedua-duanya yang lebih dikenali sebagai pasangan Alivivi masih menghadapi dua pertuduhan di bawah Akta Penapisan Filem dan Akta Hasutan untuk "ucapan Ramadan" yang disiarkan di blog mereka pada tahun lepas.

Posting yang terkandung dengan perkataan Selamat Berbuka Puasa (Dengan bak kut teh ... wangi, enak, menyelerakan) dan telah diletakkan di atas imej lucah mereka.

Tan berkata beliau yakin akan mendapat status suaka di Amerika Syarikat.

"Jabatan Negara mengeluarkan Laporan Hak Asasi Manusia di Malaysia pada tahun 2013 yang dengan jelas menyebut kes saya sebagai penindasan hak bersuara internet," katanya kepada Channel News Asia.

Hakim Mahkamah Sesyen Abdul Rashid Daud meluluskan permohonan pasangan iini untuk pasport antarabangsa mereka dikembalikan pada 12 Mei tahun ini supaya mereka boleh membuat dokumentari di Singapura.

Hakim memberikan kebenaran kepada mereka untuk tempoh antara 18 Mei dan 3 Jun.

Mahkamah telah mengeluarkan waran tangkap dan wang jaminan RM 20,000 hangus selepas Tan gagal untuk mengembalikan pasportnya selepas tamat tempoh jaminan.


rossacalla
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AZMY KELANA JAYA - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger