Home » , » "Insiden Lahad Datu Hanya Drama" kata Anjing Pakatan Haram

"Insiden Lahad Datu Hanya Drama" kata Anjing Pakatan Haram

Written By Unknown on 23/08/2014 | 9:00 pm




Perwakilan PKR daripada Perak Laksamana Pertama (B) Mohamad Imran Abdul Hamid mendakwa insiden pencerobohan tentera Sulu di Lahad Datu tahun lalu hanya drama semata-mata untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Ahli Parlimen Lumut itu berkata, insiden yang mengorbankan 10 anggota keselamatan itu berlaku 3 bulan sebelum pilihan raya dan pernah berlaku sejak 1986, namun tidak ada tindakan sivil diambil Putrajaya.

"Tetapi pada 2013, pilihan raya akan berlaku, Lahad Datu dipaparkan, serangan dilaksanakan. Saya bercakap Lahad Datu merupakan sebuah drama tetapi selamat.

"Oleh kerana kita lihat ia berlaku 3 bulan sebelum pilihan raya iaitu pada Februari, tidak ada tindakan yang diambil sehingga masuk Mac (PRU13)," katanya ketika membahaskan usul politik dalam Kongres PKR di Stadium Malawati Shah Alam, hari ini.

Beliau turut menyifatkan istiadat menghormati jenazah mangsa nahas MH17 yang dibawa pulang daripada Belanda semalam sebagai 'berlebihan' berbanding penghormatan terhadap perajurit yang mempertahankan kedaulatan negara.

“Bukan kita kata tidak boleh tetapi kita lihat macam terlebih-lebih tindakan kerajaan semata-mata untuk meraikan mangsa MH17.

"Bukan kita tidak bersimpati, tetapi kenapa sampai begitu sekali, sedangkan pejuang kita mati meninggal dunia di Lahad Datu tidak ada sambutan sebegitu.

"Inilah yang kita minta kerajaan memberi penjelasan kepada kita," katanya.

Beliau mendakwa, penubuhan Kawasan Keselamatan Pantai Timur Sabah (Esscom) merupakan tindakan politik apabila hanya kawasan milik Barisan Nasional (BN) saja yang mempunyai kawalan keselamatan tetapi tidak Sandakan yang dikuasai DAP.

"Apabila Esscom diperkenalkan, ia melibatkan 10 daerah. Dalam 10 daerah itu ada 5 kawasan Parlimen, ada 15 Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dimenangi BN kecuali Sandakan, apa tujuan peristiwa Lahad Datu? Ia merupakan satu permainan politik yang dilakukan BN.

"Oleh itu kami membuat memorandum supaya meminta kepada perdana menteri membubarkan Esscom tetapi memartabatkan Majlis Keselamatan Negeri Sabah," katanya.

Malaysian Insider
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AZMY KELANA JAYA - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger