Home » » Pesawat Algerie Terhempas : Senarai Penumpang Mengikut Negara

Pesawat Algerie Terhempas : Senarai Penumpang Mengikut Negara

Written By Unknown on 25/07/2014 | 2:41 pm


Bangkai pesawat Air Algerie yang terhempas di kawasan terpencil di Mali awal hari ini telah dijumpai, Presiden negara memberitahu kepada pegawai-pegawai lain, menurut Sumber.





Presiden Ibrahim Boubacar Keita berkata pada mesyuarat tersebut bahawa lokasi kemalangan telah ditemui. Kata beliau lagi kawasan tersebut diantara Aguelhoc dan Kidal iaitu berdekatan dengan kawasan padang pasir di utara Mali.


Penerbangan 5017 membawa sekurang-kurangnya 116 orang ketika ia bertolak dari Burkina Faso menghala ke Algeria. Ia kemudian dilaporkan hilang dari radar selepas mengubah laluan yang ditetapkan akibat cuaca buruk, ujar Menteri Luar Perancis Laurent Fabius kepada wartawan.


Sekurang-kurangnya 50 penumpang di atas kapal MD-83 itu ialah Perancis.


Tentera udara Perancis dengan dua jet pejuang membantu mencari pesawat itu bersama-sama dengan kakitangan Algeria dan PBB di rantau terlibat, kata Fabius.


Pesawat itu malang berkenaan membawa 110 penumpang dan enam anak kapal, kata pengurus jualan Air Algerie Zoheir Houaoui kepada pemberita.


Antara penumpang tersebut katanya ialah 50 orang dari Perancis; 24 dari Burkina Faso; lapan Lubnan; enam Algeria; lima Kanada; empat Jerman; dua dari Luxembourg; satu dari Mali; satu Cameroon; satu Belgium; satu Ukraine; satu Romania; satu Swiss; satu Nigeria; dan seorang Mesir.


Enam anak kapal adalah warganegara Sepanyol, beritahu Houaoui. Pesawat itu milik syarikat swasta Sepanyol, Swiftair, tetapi telah dikendalikan oleh Air Algerie.


Lapangan Terbang Ouagadougou berkata dalam satu kenyataan bahawa Mariela Castro, anak perempuan Presiden Cuba Raul Castro, adalah antara mereka di atas kapal. Walau bagaimanapun, Pusat Kebangsaan bagi Pendidikan Seksual di Havana, Cuba, Mariela Castro menafikan laporan dan memberitahu CNN ketika beliau berada pada majlis di Havana.


sumber
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AZMY KELANA JAYA - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger