Home » » #MH370 ; Tompokan Minyak Di Kesan, Kapal Selam Di Kerah !

#MH370 ; Tompokan Minyak Di Kesan, Kapal Selam Di Kerah !

Written By Unknown on 14/04/2014 | 1:06 pm



PASUKAN penyiasat kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 kini mendapat petunjuk baru ialah mereka menemui kesan tompokan minyak di permukaan Lautan Hindi.

Menurut Ketua Pusat Penyelarasan Kerjasama Agensi (JACC) Angus Houston dalam sidang media hari ini lokasi tompokan berkenaan begitu hampir dengan lokasi beberapa isyarat ‘ping’ yang dipercayai dari kotak hitam pesawat dikesan.

Tompokan minyak dikesan kapal pertahanan Australia (ADV) Ocean Shield dan sampel sebanyak kira-kira 2 liter telah diambil untuk dianalisis.

“Kami tidak fikir tompokan minyak itu adalah dari kapal laut, ia adalah satu lagi petunjuk untuk kami siasat, ia adalah satu penemuan yang perlu disiasat,” kata Angus.

Beliau berkata kapal selam robotik Bluefin-21 juga akan digunakan pada petang ini waktu Perth dan setiap kerahan aset itu memakan masa 24 jam termasuk tempoh untuk memuat turun data.

“Had kedalaman laut jangkauan kapal selam berkenaan ialah kira-kira 4,500 meter dan ia tidak boleh digunakan untuk kedalaman yang lebih jauh dari itu,” katanya.

Mengulas mengenai Bluefin-21, Angus berkata pasukan penyiasat tidak akan dapat mengetahui apa yang dilihat kapal selam berkenaan sehinggalah ia dibawa naik ke permukaan dan datanya dimuatturun.

Beliau berkata setiap negara yang terlibat dalam operasi mencari pesawat MH370 sehingga hari ini mengeluarkan kos yang amat besar.

“Kita perlu bersikap realistik dalam operasi pencarian ini biarpun kita telah memperolehi satu petunjuk yang kukuh, tetapi hakikatnya ia adalah terlalu sukar untuk menemui pesawat MH370.

“Ini adalah antara operasi mencari terbesar dalam hidup saya,” kata Angus.

Pesawat MH370 hilang pada 8 Mac lepas ketika dalam penerbangan ke Beijing, China dari Kuala Lumpur.

Ia berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) ke Beijing pada pukul 12.41 pagi dan dijadualkan mendarat di Beijing pada pukul 6.30 pagi hari yang sama. – MYNEWSHUB.MY
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AZMY KELANA JAYA - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger