Home » » #Bajet2014 ; Kerajaan Sudah Beri RM4 Bilion Bantuan Tunai Kepada Kumpulan Sasaran

#Bajet2014 ; Kerajaan Sudah Beri RM4 Bilion Bantuan Tunai Kepada Kumpulan Sasaran

Written By Unknown on 25/10/2013 | 6:57 pm

Bajet 2014-PM

Hampir RM4 bilion diberikan kepada kumpulan sasaran sehingga 16 Oktober lalu menerusi program bantuan tunai bagi membantu menampung kos sara hidup, demikian menurut Laporan Ekonomi 2013/2014.
Menurut laporan yang dikeluarkan Kementerian Kewangan hari ini, bantuan itu diberi kepada mereka yang berpendapatan rendah, pelajar dan bekas anggota tentera.
Berikutan kejayaan pelaksanaannya pada 2012, kerajaan meneruskan pemberian bantuan tunai RM500 pada 2013 kepada setiap isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 atau kurang, manakala bantuan tunai RM250 pula dipanjangkan kepada individu bujang berumur 21 tahun ke atas yang berpendapatan tidak melebihi RM2,000 sebulan.
Menerusi program bantuan tunai itu juga, bantuan awal persekolahan sebanyak RM100 diberikan kepada setiap pelajar sekolah rendah dan menengah manakala nilai baucar buku bagi setiap pelajar di peringkat prauniversiti serta institusi pengajian tinggi awam dan swasta ditingkatkan daripada RM200 kepada RM250.
Laporan berkenaan juga menyatakan bahawa RM1,000 diserahkan kepada bekas tentera yang bersara awal, berkhidmat kurang daripada 21 tahun serta tidak berpencen.
Bayaran sumbangan itu akan dikongsi bersama oleh kerajaan dan Lembaga Tabung Angkatan Tentera.
Menurut laporan itu juga, bagi mengurangkan peningkatan kos sara hidup serta perbezaan harga antara Semenanjung dengan Sabah dan Sarawak, kerajaan telah memperkenalkan Skim Penyeragaman Harga.
Menerusi skim berkenaan sebanyak RM386 juta diperuntukkan untuk pelbagai inisiatif termasuk pemberian subsidi pengangkutan dan penubuhan Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) bagi memenuhi keperluan rakyat di Sabah dan Sarawak serta Labuan.
Untuk tujuan itu, sebanyak RM87 juta diperuntukkan dan sehingga Ogos lepas, tujuh KR1M beroperasi, manakala 20 lagi akan dibina secara berperingkat
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. AZMY KELANA JAYA - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger