03/05/2014

Kenangan Aakj Di "War Zone" : "Sweet Dreams Para Syuhada"


Aakj keluarkan balik artikel ini hanya untuk sharing dengan sahabat-sahabat yang masih ingat dengan insiden yang pernah menggemparkan negara berdaulat ini..mudah-mudahan serba sedikit mampu buat kita sedar betapa pentingnya kita pastikan Malaysia AMAN !!


Amat berat kaki nak melangkah keluar dari 'war zone'..amat berat rasanya hati nak tinggalkan "medan juang"..hiba..sayu bila kenangkan wira negara terus berjuang tanpa henti menghapuskan pengganas Kiram III yang datang tanpa d undang..datang kononnya nak ambil balik Sabah..datang tanpa fikir dengan waras bahawa mereka datang untuk d kuburkan d sini !!


Sepanjang aakj d Lahad Datu..d pusat media..banyak pengalaman aakj timba..banyak juga yang aakj lalui..hati budi orang sini..hati budi Anggota Keselamatan..samada Polis, Tentera maupun Polis Bantuan Felda..semuanya bergerak d bawah satu bumbung..OPS DAULAT !! Selamatkan Tanah yang berdaulat ini..


Walau jadual harian d atur sendiri..namun kerjasama semua pihak..tak lupa warga Felda Sahabat dan warga Semporna..kerja aakj "smooth and steady"..hilang rasa gementar..hilang sikit rasa rindu pada anak isteri..


Kedatangan aakj ke sini atas jemputan sahabat Sabah...datang atas dasar rasa tanggungjawab agar seluruh rakyat Malaysia mendapat berita secepat yang boleh..sama seperti media arus perdana yang lain..berita krisis amat penting d sebarkan agar rakyat tidak keliru dengan mainan 'dalang' yang cuba politikkan apa yang terjadi d sini..


Kata orang..berat mata memandang..berat lagi bahu memikul..inilah keadaan d sini..kalau d tengok raut wajah warga Lahad Datu dan Semporna..jelas kelihatan..mereka trauma dengan apa yang terjadi..bohonglah kalau mereka tidak trauma..itulah keluhan sahabat aakj yang sepanjang masa bersama ke lapangan mencari berita untuk d paparkan kepada seluruh rakyat Malaysia..


Sudah menjadi adat..sampai masa pertemuan ini akan ada penghujungnya..aakj terpaksa pulang juga..terpaksa tinggalkan sejuta memori yang tak pernah terbayang dalam hidup aakj bahawa diri ini juga pernah hadir d peristiwa yang menjadi sejarah negara..




Rasa longlai juga tadi semasa nak naik pesawat untuk tinggalkan daerah yang warganya amat baik sekali..malah aakj selalu tulis d Facebook..bahawa Orang Sabah Baik-Baik..ini bukan retorik..ini kenyataan..kerana terlalu baiklah maka mereka d tipu oleh pengganas Tausug yang datang kononnya nak menumpang tuah mencari rezeki d bumi Felda Sahabat ..


Baik sehingga penyamaran puak kera Tausug ini tidak dapat d baca langsung oleh warga Felda Sahabat..ada yang menyamar jadi pekerja ladang..tukang rumah dan berniaga kecil-kecilan..malah yang amat mendukacitakan mereka..ada yang menyamar menjadi Imam selama bertahun tahun..akhirnya sanggup menyarung seragam pengganas dan membunuh rakyat Malaysia..anggota keselamatan gugur syahid..


Itulah tahap kebaikan yang Sabahan ada..terlalu percaya pendatang..mereka amat berduka..sanggup..kita bagi makan..mereka balas racun..


Di kesempatan ini..aakj ucapkan jutaan terima kasih pada semua Sahabat Sabah yang bersama aakj..bantuan anda selama aakj berada d sana hanya Allah jua yang mampu balas..




Kepada warga Felda Sahabat..aakj doakan anda semua d lindungi Allah swt..


Kepada warga wira negara..aakj ucapkan terima kasih kerana sudi bantu aakj..Allah akan lindungi anda semua..yakinlah !


Kepada warga media yang masih berada d sana..aakj ucapkan jutaan terima kasih juga kerana ilmu yang aakj timba selama bersama..maklumlah aakj bukan lepasan media..


Kepada rakyat Malaysia..doakanlah keselamatan dan kesejahteraan mereka semua...aminnn


Ada rezeki..aakj berjanji akan ke sana lagi...


Antara Pengalaman : Di Sini Tempat Dua Syuhada Pertama !!




Aakj berterima kasih pada sahabat dari Sabah yang jemput aakj untuk melihat sendiri apa yang berlaku ketika petaka melanda Lahad Datu.


Aakj merasai apa yang Pejuang Negara rasai walau tidak sehebat apa yang Pejuang Negara rasai ketika mula pijak kaki d bumi yang satu ketika dulu aman sejahtera..satu ketika dulu masyarakatnya hidup saling membantu.


Tanduo, Lahad Datu bergegar dengan pencerobohan pengganas dari kepulauan Filipina..Pengganas Sulu..yang datang tanpa d undang..kononnya ingin mengambil balik hak mereka yang mereka serahkan dulu kepada Malaysia..kononnya serahan itu tidak sah !


Tanduo, Lahad Datu..kalau dulu kita boleh menikmati sajian makanan laut yang segar..'fresh' dari laut..gempar bila manusia yang kononnya Islam tetapi datang dengan zahirkan kekejaman yang tak pernah kita fikirkan selama ini.


Bayangkan, demi ingin tunjukkan bahawa mereka sanggup buat apa saja dan sanggup mati kononnya menuntut hak mereka..mereka sanggup cungkil mata anggota keselamatan, ada yang d buraikan isi perut, hati dan limpa d jadikan makanan ikan..malah ada syuhada kita d penggal kepala tanpa belas kesian. Manusia atau iblis mereka ini !! tuuuiHHH laknat sungguh !!


Hari pertama aakj sampai..permintaan aakj kepada sahabat dari Sabah yang pertama adalah ingin melihat Tanduo yang melakarkan sejarah pahit seluruh rakyat Malaysia..aakj minta ingin melihat d mana mayat dua arwah Syuhada gugur demi pertahankan negara.


Sahabat aakj maklumkan bahawa kawasan itu masih d bawah kawasan larangan..tidak d benarkan orang awam masuk..agak kecewa..nak menghampiri pun tak dapat..


Namun terubat juga bila sahabat aakj bagitau dia akan bawa ke tempat d laluan d mana 2 arwah syuhada berjaya d bawa keluar.


Di mana aakj berdiri..d situlah laluan dari Tanduo yang mana jenazah 2 arwah syuhada d keluarkan. Ketika d awal kejadian, laluan ini d kawal rapi dan d bina kubu untuk menghalang pengganas dari bolos keluar dan terlepas masuk ke pekan Lahad Datu.


Malah ketika 'masih panas' ada wartawan dari Filipina memaki hamun polis kerana tak d benarkan masuk sejauh tempat aakj berdiri kerana bimbang pengganas ada berhampiran bersembunyi d sebalik pokok kelapa sawit.


Aakj mohon kepada sahabat dari Lahad Datu untuk luangkan masa sedikit d laluan ini untuk 'merasai' detik cemas bagaimana Anggota Keselamatan kita d bunuh dengan kejam..ingin rasai bagaimana cemasnya mereka berhadapan dengan pengganas yang memang terkenal bersifat binatang..sanggup menipu untuk membunuh !!


Perasaan sedih..marah dan sakit hati yang teramat sangat bila kenangkan bagaimana 2 syuhada kita d tipu, mereka ingatkan pengganas ingin menyerah diri dengan mengangkat 'bendera putih'..rupanya mereka tunggu 2 arwah syuhada datang dekat dan terus melepaskan tembakan tepat ke kepala syuhada !! Allahhuakbar !


Sepanjang aakj berada d kawasan 'selamat' aakj sempat meninjau dewan yang d jadikan tempat perlindungan sementara penduduk Tanduo..melihat sendiri bagaimana mereka terpaksa tinggalkan rumah dan harta benda mereka hanya kerana ada manusia keparat yang ingin berkuasa..ingin merampas kuasa !!


..bersambung..kadang-kadang igauan ngeri masih bersarang dalam kepala ini...

No comments:

Post a Comment